Det finns 130 000 personer som sitter i rullstol och ungefär 150 personer som hamnar i rullstol varje år på grund av en ryggmärgsskada. Varje år föds cirka 20 barn med ryggmärgsbråck. Varför har vi inte kommit längre när det gäller kläder och mode för personer som sitter i rullstol. Har butiker inte förstått att marknaden finns? Om en börjar så kommer dom anda att ta efter!

Alla vill vara med och dela på kakan.. så är det! Jag kommer att söka mig vidare och jag nöjer mig inte med att kanske vi kommer att ha kläder för personer som sitter i rullstol..

Nu har jag fått svar från företagen och detta är vad dom har svarat mig

  • Lindex: Har ett brett sortiment och har kläder som ska passa alla personer oavsett hur personen ser ut. Är måna om att ha kläder som skall passa alla personer, även rullstolsbundna. Därför finns det inget behov med att utveckla en speciell kollektion för personer som sitter i rullstol.
  • H&M: Har inte svarat på mina mail som jag har skickat till företaget.. Och inget har hänt när jag har ringt och undrat om dom har fått mitt mail. Vet inte hur jag skall tolka det!
  • Dressmann: Har inte diskuterat fråga. Tycker att dom har ett brett sortiment och har kläder för alla från S till 9 XL. Tycker att dom täcker klädutbudet så att alla skall kunna hitta kläder i deras butiker. Berättade också att dom har olika typer av byxor både korta – och lite högre i midjan.
  • KappAhl: Tyckte att det var en intressant fråga och kommer att ta det vidare i företaget. kappAhl vill tänka framåt, och utvecklas. Det kommer inte att ske en förändring just nu men det kommer att diskuteras så i framtiden kanske det finns på hylleran..

Jag var inne i en Dressmann butik men kunde bara se byxor som är korta i midjan.. Jag skulle köpa en tröja till min sambo och passade på att kolla utbudet när det gäller byxor. Jag kunde inte se några byxor som är höga i midjan. Jag frågade i och för sig inte. Det kanske inte finns i alla butiker med byxor som är höga i midjan. Jag ska fråga nästa gång jag besöker en Dressmann butik. Lite nyfiken är jag!

Jag förstår inte varför H&M inte hör av sig. Jag trodde dom var bättre när det gäller service mot kunden. Det är inte serviceminded att inte bryr sig om mina mail. Jag fick inget mail om att dom hade mottagit det eller att dom har skickat mitt mail vidare till någon som kan svara på min fråga. Vi får väll se om dom hör av sig eller inte.

KappAhl var de företag som var mest positiva när jag ringde och frågade och jag fick bra bemötande. Ställde frågor om kläder och sökte själva på nätet för att se hur kläderna behöver vara uppsydda för att det skall passa personer som sitter i rullstol. Det glädjer mig och att inom kort kanske det finns på KappAhl, vem vet!